Mood: Tension
Lagu: Immortals (LAGI!)
Akhirnya tiba masa aku harus keluar dari rumah yang sudah lebih 20 tahun aku stay. Bilamana mak suruh aku berhenti mengajar & cari kerja lain...
... tidak. Aku tak akan berbuat demikian. Degil & penuh hostility, dan dalam keterpaksaan aku tolak keputusan yang dibuat.
Aku masih punya anak didik di sini.
Aku punya satu-satunya kerja yang aku boleh lakukan dengan ikhlas di sini.
Jiwa aku di sini.
Rezeki bakal muncul di sini.
Sampai masa ya, aku akan pergi, tapi kini bukan masanya. Belum lagi.
Hati aku tidak terdetik sedemikian.
Katakan aku mereng, tak waras, skizo, sakit mental & apajadah semua. Yang pasti, kalau mereka pakai kasut aku, diorang akan rasa apa yang aku rasa, which is tak elok la.
Katakan aku ego, stuck-up, scumbag, a**hole, tapi aku memang dah nyali bekerja di bawah orang. Kerja pejabat, organisasi retail, aku dah nampak belang yang ditunjukkan pekerja kat bandaraya. Hampeh. Keadilan tak dapat ditegakkan. Nak selamat, follow by the book. Acik dia. Dengan waktu solat dipendekkan, kejar sales, kejar dunia, enjoy sana sini. Hidup untuk kerja cari duit bayar hutang.
Ni ke maksud kehidupan?
Sebelum aku mula mencarut & hilang kawalan, baik aku standby solat maghrib dulu. Harap korang yang baca ni masih dapat mengawal diri, dan jangan lupa yang janji Allah itu pasti, dan Dia-lah juga yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Oh, terima salah satu "penghuni" diri ini. Lain boleh cek kat http://www.zestydoesthings.com/real-monsters atau google je Toby Allen Disorders kat google images.
Random slices of almost-everyday life. For my composed works, check out soundcloud.com/fly_mengilai
Saturday, 28 February 2015
Thursday, 19 February 2015
Paranorma isu kedua
Mood: Biasa, tapi puas hati skit
Lagu: Gangsta's Paradise dendangan Coolio
Gambar menerangkan segalanya. Kalo masih nak nombor 1, ada lagi. Total RM20. RM5 kasi pulang online ataupun masuk sampul sekali.
Lagu: Gangsta's Paradise dendangan Coolio
Gambar menerangkan segalanya. Kalo masih nak nombor 1, ada lagi. Total RM20. RM5 kasi pulang online ataupun masuk sampul sekali.
Thursday, 29 January 2015
Kau Bukan Tuhan Kami!
Mood: Biasa
Lagu: Immortals dendangan Fall Out Boy (best doh)
Malam itu langit merah. Guruh kedengaran dari pelbagai arah. Tiada petir, hanya kilat sesekali menunjukkan kehadirannya dari lapisan atas awan dengan sinaran separa malap.
Ramai orang berkumpul di luar perkarangan masjid di kawasan letak kereta. Tiada kereta di situ. Mereka kelihatan bertanya-tanyaan tentang mengapa mereka semua di sini. Ada yang bertanya mengapa langit malam itu semacam saja. Tidak kurang ada yang mendiamkan diri. Aku melihat saja gelagat mereka.
Sebuah platform seakan podium yang diapit 2 tiang bendera berada di antara masjid di sebelah kanan, dan tempat letak kereta di sebelah kiri, yakni tempat kami berkumpul. Dia lihat ada seorang lelaki berjubah putih naik ke atas platform tersebut dan kami mula berkumpul di hadapannya. Beliau tidaklah kelihatan terlalu muda. Barangkali dalam umur 30an.
Guruh & kilat semakin galak. Awan yang kemerahan malam itu mula bergerak seolah punya rentak tersendiri. Perlahan-lahan awan itu mula berkumpul.
Sesuatu bakal berlaku pada malam itu.
Mereka semua mendongak & menyaksikan fenomena tersebut. Langit merah serta awan yang berkumpul. Kedengaran istighfar, zikir & pelbagai bait kerisauan kedengaran dalam jemaah. Aku diam, hanya memerhatikan kejadian & sekeliling dengan hati penuh debar.
Awan yang berkumpul mula menampakkan bentuk beberapa minit kemudian. Ia membentuk menjadi sebiji mata yang besar di atas langit. Suara guruh mula reda sedikit. Kami kaget. Terkesima. Ada yang masih beristighfar & menyebut kalimah-kalimah Tuhan.
Kedengaran suara dari langit waktu itu, disyaki datang daripada "mata" tersebut.
"Akulah Tuhan kamu. Sujudlah kepadaku sekarang"
Keadaan menjadi riuh rendah. Lelaki di atas platform menuding jarinya ke arah bentukan awan tersebut sambil berteriak keras,
"Kau bukan Tuhan kami! Kami tidak akan sekali-kali sujud kepada kau!"
Mereka yang ada di perkarangan merasa takjub. Dia pada waktu itu hanya memerhatikan. Tidak bercakap sepatah pun sejak muncul di masjid tadi.
Mata tersebut membalas cabaran lelaki tadi, "Kalau begitu saksikan kuasaku!"
Anak mata pada bentukan awan menembak masjid yang ada di belakang lelaki tersebut dengan satu tembakan api seperti senjata "flamethrower" dari ketinggian lebih kurang 35 ribu kaki. Jauh dari logik, tapi itulah hakikat yang berlaku pada malam itu.
Masjid tersebut terbakar marak. Kedengaran bunyi seakan sesuatu runtuh daripada bahagian lain masjid. Keadaan tidak lagi dapat dikawal. Jemaah menjadi kelam kabut. Jeritan di sana sini. Aneh. Dalam debar dia tetap berdiri pada tempatnya.
Dan dari situ, dia melihat ada beberapa orang lelaki dari jemaah tersebut, mungkin 3-4 orang, berdiri teguh di tempat masing-masing. Walaupun dilihat dari belakang, dia merasakan mereka tidak gentar terhadap apa yang berlaku. Mereka yang tetap berdiri, dan yang berada di atas platform juga kelihatan tetap teguh di atas platform.
Dia yang berada di situ, yang menjadi saksi juga tetap berdiri walaupun rasa cuak menyelubungi diri.
... dan dia terjaga dari mimpi tersebut. Dia menangis.
... dan mimpi itu permulaan kepada mimpi-mimpi lain. Mimpi-mimpi yang mengekori.
Lagu: Immortals dendangan Fall Out Boy (best doh)
Malam itu langit merah. Guruh kedengaran dari pelbagai arah. Tiada petir, hanya kilat sesekali menunjukkan kehadirannya dari lapisan atas awan dengan sinaran separa malap.
Ramai orang berkumpul di luar perkarangan masjid di kawasan letak kereta. Tiada kereta di situ. Mereka kelihatan bertanya-tanyaan tentang mengapa mereka semua di sini. Ada yang bertanya mengapa langit malam itu semacam saja. Tidak kurang ada yang mendiamkan diri. Aku melihat saja gelagat mereka.
Sebuah platform seakan podium yang diapit 2 tiang bendera berada di antara masjid di sebelah kanan, dan tempat letak kereta di sebelah kiri, yakni tempat kami berkumpul. Dia lihat ada seorang lelaki berjubah putih naik ke atas platform tersebut dan kami mula berkumpul di hadapannya. Beliau tidaklah kelihatan terlalu muda. Barangkali dalam umur 30an.
Guruh & kilat semakin galak. Awan yang kemerahan malam itu mula bergerak seolah punya rentak tersendiri. Perlahan-lahan awan itu mula berkumpul.
Sesuatu bakal berlaku pada malam itu.
Mereka semua mendongak & menyaksikan fenomena tersebut. Langit merah serta awan yang berkumpul. Kedengaran istighfar, zikir & pelbagai bait kerisauan kedengaran dalam jemaah. Aku diam, hanya memerhatikan kejadian & sekeliling dengan hati penuh debar.
Awan yang berkumpul mula menampakkan bentuk beberapa minit kemudian. Ia membentuk menjadi sebiji mata yang besar di atas langit. Suara guruh mula reda sedikit. Kami kaget. Terkesima. Ada yang masih beristighfar & menyebut kalimah-kalimah Tuhan.
Kedengaran suara dari langit waktu itu, disyaki datang daripada "mata" tersebut.
"Akulah Tuhan kamu. Sujudlah kepadaku sekarang"
Keadaan menjadi riuh rendah. Lelaki di atas platform menuding jarinya ke arah bentukan awan tersebut sambil berteriak keras,
"Kau bukan Tuhan kami! Kami tidak akan sekali-kali sujud kepada kau!"
Mereka yang ada di perkarangan merasa takjub. Dia pada waktu itu hanya memerhatikan. Tidak bercakap sepatah pun sejak muncul di masjid tadi.
Mata tersebut membalas cabaran lelaki tadi, "Kalau begitu saksikan kuasaku!"
Anak mata pada bentukan awan menembak masjid yang ada di belakang lelaki tersebut dengan satu tembakan api seperti senjata "flamethrower" dari ketinggian lebih kurang 35 ribu kaki. Jauh dari logik, tapi itulah hakikat yang berlaku pada malam itu.
Masjid tersebut terbakar marak. Kedengaran bunyi seakan sesuatu runtuh daripada bahagian lain masjid. Keadaan tidak lagi dapat dikawal. Jemaah menjadi kelam kabut. Jeritan di sana sini. Aneh. Dalam debar dia tetap berdiri pada tempatnya.
Dan dari situ, dia melihat ada beberapa orang lelaki dari jemaah tersebut, mungkin 3-4 orang, berdiri teguh di tempat masing-masing. Walaupun dilihat dari belakang, dia merasakan mereka tidak gentar terhadap apa yang berlaku. Mereka yang tetap berdiri, dan yang berada di atas platform juga kelihatan tetap teguh di atas platform.
Dia yang berada di situ, yang menjadi saksi juga tetap berdiri walaupun rasa cuak menyelubungi diri.
... dan dia terjaga dari mimpi tersebut. Dia menangis.
... dan mimpi itu permulaan kepada mimpi-mimpi lain. Mimpi-mimpi yang mengekori.
![]() |
| sekadar gambar hiasan |
Tuesday, 13 January 2015
Trip ke Melaka (bhg. 2)
Mood: Ntah apa2
Lagu: Takde lagu
sambungan dari bhg 1
Aku hanya ada RM90+ di tangan. Oleh sebab tiada inn yang offer satu katil RM15 dalam mixed dorm & hanya boleh reserve in groups, so kat Raymond's ni je la yang aku boleh nak harap. Staff yang peramah & boleh bawak sembang. Lepas sign in & bayar, dia bawak aku ke dorm. Dorm tu ada 1 katil double decker & 2 single beds. Kedap gilababeng gua cakap lu. Kipas sampai 2 dalam tu pun panas lagi. Means kalo nak tido kena la bukak pintu. Takpe, kugagahi jua.
Member aku dok mesej yang dia dari Rembau nak ke Melaka dalam lewat petang, so malam baru keluar dinner kat tempat best, katanya. Lepas sembang, baru aku tau kat Melaka ni ada satu kedai mamak yang hidang roti naan best siap ngan ayam tandoori yang power banget. So katanya dalam lepas maghrib nanti dia sampai, aku boleh lepak kat lobby layan astro ngan innkeeper sampai pukul 9.30pm.
Sesudahnya rakan seperjuangan scene zine (senior pawer kot) sampai, rupanya kami bukan berdua. Tapi dia bawak 2 orang member pompuan yang best. Dalam keter nak ke kedai mamak (Mamak Putra kalo tak silap nama restoran dia. Sesaper yang dok area Melaka tau la) toksah citer apa jadi dalam keter. Masing-masing bersuara ala makcik mengumpat kuat-kuat akupunsamakahkahkah...
Kata kawan aku tu member pompuan 2 orang tu first time kot jumpa so kira 0-0 gak la sembang macam-macam. Ice-breaking session tahap terbaik kot. Makan brape pinggan aku pun tak ingat masing-masing makan sembang makan sembang.
bersambung...
Monday, 12 January 2015
Trip ke Melaka (bhg. 1)
Mood: Boring balik. Tadi ok je
Lagu: My Songs Know What You Did In The Dark dendangan Fall Out Boy
Alhamdulillah. Sabtu lepas, 10 haribulan Januari 2014 dapat gak aku bawa diri backpacking ke Melaka. Dengan berbekalkan hanya lebih kurang RM150, dapat gak aku stay sana 3 hari 2 malam.
RM150 termasuk tiket pergi balik, accomodation 2 malam & perkara-perkara lain (jajan, nasik lemak dll). Ini aku ceritakan serba sedikit apa yang berlaku sewaktu aku bawa diri ke sana.
Aku memilih koc Delima untuk ke Melaka dari Terminal Bersepadu Selatan (tiket sehala RM10 je). Bas bertolak pada pukul 12pm & aku tiba di Melaka Sentral sekitar pukul 2pm. Program pertama bermula di sini; meet-up dengan seorang ikhwah dari laman kicau dalam pukul 3pm. Kami dok merayap dari Melaka Sentral seterusnya ke kompleks Aeon berdekatan. Sesi ice-breaking & sembang bertukar info berlaku sehingga pukul 5pm. Sewaktu aku naik bas ke Jonker St, baru teringat powerbank dia kat aku. Dah tu masing-masing lupa. Aku dah on board macam gila dok mesej dia. Sampai satu ketika tu dia call. Masing-masing tension. Padan muka. Hahahaha! Takpe, insyaAlah aku akan poskan balik. Rimas sebenarnya pegang barang orang lama-lama ni. --"
Seterusnya daripada bas Panorama no. 17 aku drop kat depan Stadthuys yang sesak dengan orang ramai serta gerombolan beca yang macam-macam design. Aku amik la satu dua shot, pastu proceed ke Jonker St. untuk cari tempat bermalam.
Kata orang, lain kali book awal-awal. Since aku bukan pemegang kad kredit (dan tak minat pun nak ada kad kredit) maka hal ni macam melecehkan. Nak call book awal-awal, takde kreditdanmalasnaktopaphehehe. Namun begitu, aku dah keep my eyes on several inns yang murah & ada je kekosongan. Setelah banyak-banyak inn aku cari, aku decided to take this one as my last resort.
Info berkenaan Raymond's Boutique Traveller's Home boleh didapati di sini:
http://www.asiawebdirect.com/malaysia/malacca/jonkers-st/raymonds-boutique-traveller-home/
dan sini: http://raymondsboutique.weebly.com/
bersambung...
Lagu: My Songs Know What You Did In The Dark dendangan Fall Out Boy
Alhamdulillah. Sabtu lepas, 10 haribulan Januari 2014 dapat gak aku bawa diri backpacking ke Melaka. Dengan berbekalkan hanya lebih kurang RM150, dapat gak aku stay sana 3 hari 2 malam.
RM150 termasuk tiket pergi balik, accomodation 2 malam & perkara-perkara lain (jajan, nasik lemak dll). Ini aku ceritakan serba sedikit apa yang berlaku sewaktu aku bawa diri ke sana.
Aku memilih koc Delima untuk ke Melaka dari Terminal Bersepadu Selatan (tiket sehala RM10 je). Bas bertolak pada pukul 12pm & aku tiba di Melaka Sentral sekitar pukul 2pm. Program pertama bermula di sini; meet-up dengan seorang ikhwah dari laman kicau dalam pukul 3pm. Kami dok merayap dari Melaka Sentral seterusnya ke kompleks Aeon berdekatan. Sesi ice-breaking & sembang bertukar info berlaku sehingga pukul 5pm. Sewaktu aku naik bas ke Jonker St, baru teringat powerbank dia kat aku. Dah tu masing-masing lupa. Aku dah on board macam gila dok mesej dia. Sampai satu ketika tu dia call. Masing-masing tension. Padan muka. Hahahaha! Takpe, insyaAlah aku akan poskan balik. Rimas sebenarnya pegang barang orang lama-lama ni. --"
Seterusnya daripada bas Panorama no. 17 aku drop kat depan Stadthuys yang sesak dengan orang ramai serta gerombolan beca yang macam-macam design. Aku amik la satu dua shot, pastu proceed ke Jonker St. untuk cari tempat bermalam.
Kata orang, lain kali book awal-awal. Since aku bukan pemegang kad kredit (dan tak minat pun nak ada kad kredit) maka hal ni macam melecehkan. Nak call book awal-awal, takde kredit
![]() |
| Tadaa! |
Info berkenaan Raymond's Boutique Traveller's Home boleh didapati di sini:
http://www.asiawebdirect.com/malaysia/malacca/jonkers-st/raymonds-boutique-traveller-home/
dan sini: http://raymondsboutique.weebly.com/
bersambung...
Tuesday, 23 December 2014
Zine baru! Paranorma
Mood: Takde mood
Lagu: takde lagu
Tension bila tengah buat transaksi kat mudah.my ditipu nigeria. Details aku da bagi plak tu. Alamat kat paypal aku silap haribulan ada delivery company nak dtg amik barang. Sia2 je kalo kena rembat gitu. Kalo barang kecik takpe. Piano masalahnya! Tu je la harta aku.
Ah, lupakan sebentar. Aku lupa nak kabo yang zine terbaru dari aku & gabungan beberapa penulis lain dah ada. Tajuknya Paranorma.
Zine ni dijual RM6 disertakan poster & sticker. 6 orang panel penulis termasuk aku. Zine ni memaparkan artikel & cerpen yang berkisar bukan sahaja berkenaan alam ghaib, tapi juga UFO, makhluk mitos & misteri dunia yang lainnya. Dah macam majalah Mastika versi underground rasanya. Hehehe...
Aku bercadang nak buat zine ni versi berkala macam majalah2 lainnya. The rest pun setuju so insyaAllah, boleh jalan.
Boleh preorder secara pos. Bayaran sebanyak RM10 dikenakan. Details boleh refer kat twitter aku, @khilaf_ed. Mention je. Details bagi kemudian.
Zine2 lain sila rujuk tag zine dalam blog ini.
Afterdark = RM5
Afterdark 2.0 = RM10
Rentak Hati = RM5
Momok Moden = RM 5
Kalo order semua sekali dalam satu pos, RM35.
Lagu: takde lagu
Tension bila tengah buat transaksi kat mudah.my ditipu nigeria. Details aku da bagi plak tu. Alamat kat paypal aku silap haribulan ada delivery company nak dtg amik barang. Sia2 je kalo kena rembat gitu. Kalo barang kecik takpe. Piano masalahnya! Tu je la harta aku.
Ah, lupakan sebentar. Aku lupa nak kabo yang zine terbaru dari aku & gabungan beberapa penulis lain dah ada. Tajuknya Paranorma.
![]() |
| without jacket |
![]() |
| with jacket |
Zine ni dijual RM6 disertakan poster & sticker. 6 orang panel penulis termasuk aku. Zine ni memaparkan artikel & cerpen yang berkisar bukan sahaja berkenaan alam ghaib, tapi juga UFO, makhluk mitos & misteri dunia yang lainnya. Dah macam majalah Mastika versi underground rasanya. Hehehe...
Aku bercadang nak buat zine ni versi berkala macam majalah2 lainnya. The rest pun setuju so insyaAllah, boleh jalan.
Boleh preorder secara pos. Bayaran sebanyak RM10 dikenakan. Details boleh refer kat twitter aku, @khilaf_ed. Mention je. Details bagi kemudian.
Zine2 lain sila rujuk tag zine dalam blog ini.
Afterdark = RM5
Afterdark 2.0 = RM10
Rentak Hati = RM5
Momok Moden = RM 5
Kalo order semua sekali dalam satu pos, RM35.
Wednesday, 17 December 2014
Kenyataan Sebuah Impian
Mood: Blur... macam takde mood gitu
Lagu: Kembali dendangan Anggun
Dah nak masuk penghujung tahun kalendar Gregory. Beberapa rancangan yang aku rasa macam perlu buat tahun ni tak dapat nak dilunaskan. Sedikit kecewa. Tapi apakan daya, perancangan Allah lagi gempak kot. Follow je la dengan sabar & mohon petunjuk.
Rasanya 90% daripada apa yang aku rancangkan tak menjadi. Antaranya nak pergi bawa diri, bercuti atau merantau jap sekurang-kurangnya 3 hari 2 malam. Mungkin ke Langkawi, mungkin ke Penang ataupun ke kawasan pantai atau pulau yang punya masakan yang best untuk aku catat. Lagi satu aku fikir untuk mengarang sebuah buku tentang tempat-tempat makan budget tapi sedap, cukup untuk orang yang dalam keadaan "budget travelling".
Dan itu pun tak dapat jugak nak dibuat...
Kerja? Usah cerita. Benda yang sama. Majikan memilih pekerja. Pekerja memilih majikan. Selfish? Masing-masing kot. Dalam kes lain, takde orang dalam, takde la lubang kerja. Luculah scene cari kerja negara ni. Aku mengaku aku sendiri memilih kerja. Lebih kepada memilih orang atas yang jaga kebajikan daripada tindas orang bawah.
Benar. Aku dah give up. Dalam pada itu aku cuba juga cari jalan untuk mulakan perniagaan sendiri.
...from nothing. Not a scratch, I think.
Bulan februari tahun depan aku nak kena pindah rumah. Owner nak balik. Renovation katanya. Pening juga. Aku dapat berita ni beberapa minggu lepas. Tipu la kalo tak tension. Cakap banyak pun tak guna.
Apa yang terjadi akhir-akhir ni betul-betul menduga keimanan aku. Benar segalanya memerlukan duit tapi yang aku nampak sekarang duit tu yang mengawal hidup kita. Kerosakan akhlak toksah nak highlight kat muda-mudi je. Dalam keluarga sendiri pun sama. Dari mak bapak sampai ke anak-anak. Pening beb. Kalau nak skop luas lagi, kekacauan & huru-hara di serata dunia.
Tahun depan aku tinggal setahun je lagi sebelum mencecah suku abad. Aku sangat berharap ada la rezeki aku nanti. Mungkin saja aku patut berkahwin & pindah keluar supaya aku dapat mencari keredhaan Allah dengan lebih baik lagi. Sebab di sini tiada lagi keberkatan. Tambahan pula aku dibuli keluarga sendiri.
Tidak. Menengking, memaki hamun atau membuat huru-hara dalam rumah bukan dalam rancangan. Aku tak nak pun buat gitu. Aku cuma mahu tinggal di luar dari keluarga dengan sebaik-baiknya seperti juga orang lain.
Akhir kata, aku mendoakan korang yang baca blog aku yang hampeh ni sentiasa diampuni Tuhan dari sebarang dosa kecil dan besar, serta dipermudahkan urusan di dunia & akhirat. InsyaAllah.
Hingga kita ketemu lagi..
Lagu: Kembali dendangan Anggun
Dah nak masuk penghujung tahun kalendar Gregory. Beberapa rancangan yang aku rasa macam perlu buat tahun ni tak dapat nak dilunaskan. Sedikit kecewa. Tapi apakan daya, perancangan Allah lagi gempak kot. Follow je la dengan sabar & mohon petunjuk.
Rasanya 90% daripada apa yang aku rancangkan tak menjadi. Antaranya nak pergi bawa diri, bercuti atau merantau jap sekurang-kurangnya 3 hari 2 malam. Mungkin ke Langkawi, mungkin ke Penang ataupun ke kawasan pantai atau pulau yang punya masakan yang best untuk aku catat. Lagi satu aku fikir untuk mengarang sebuah buku tentang tempat-tempat makan budget tapi sedap, cukup untuk orang yang dalam keadaan "budget travelling".
Dan itu pun tak dapat jugak nak dibuat...
Kerja? Usah cerita. Benda yang sama. Majikan memilih pekerja. Pekerja memilih majikan. Selfish? Masing-masing kot. Dalam kes lain, takde orang dalam, takde la lubang kerja. Luculah scene cari kerja negara ni. Aku mengaku aku sendiri memilih kerja. Lebih kepada memilih orang atas yang jaga kebajikan daripada tindas orang bawah.
Benar. Aku dah give up. Dalam pada itu aku cuba juga cari jalan untuk mulakan perniagaan sendiri.
...from nothing. Not a scratch, I think.
Bulan februari tahun depan aku nak kena pindah rumah. Owner nak balik. Renovation katanya. Pening juga. Aku dapat berita ni beberapa minggu lepas. Tipu la kalo tak tension. Cakap banyak pun tak guna.
Apa yang terjadi akhir-akhir ni betul-betul menduga keimanan aku. Benar segalanya memerlukan duit tapi yang aku nampak sekarang duit tu yang mengawal hidup kita. Kerosakan akhlak toksah nak highlight kat muda-mudi je. Dalam keluarga sendiri pun sama. Dari mak bapak sampai ke anak-anak. Pening beb. Kalau nak skop luas lagi, kekacauan & huru-hara di serata dunia.
Tahun depan aku tinggal setahun je lagi sebelum mencecah suku abad. Aku sangat berharap ada la rezeki aku nanti. Mungkin saja aku patut berkahwin & pindah keluar supaya aku dapat mencari keredhaan Allah dengan lebih baik lagi. Sebab di sini tiada lagi keberkatan. Tambahan pula aku dibuli keluarga sendiri.
Tidak. Menengking, memaki hamun atau membuat huru-hara dalam rumah bukan dalam rancangan. Aku tak nak pun buat gitu. Aku cuma mahu tinggal di luar dari keluarga dengan sebaik-baiknya seperti juga orang lain.
Akhir kata, aku mendoakan korang yang baca blog aku yang hampeh ni sentiasa diampuni Tuhan dari sebarang dosa kecil dan besar, serta dipermudahkan urusan di dunia & akhirat. InsyaAllah.
Hingga kita ketemu lagi..
![]() |
| A thing I keep fixin' |
Subscribe to:
Posts (Atom)






