Sunday 7 December 2014

Review: Transformers 4 Age of Extinction

Mood: Bosan

Lagu: Until It's Gone dendangan Linkin Park


Lama dah aku tak post rasanya. Since internet kejap ada kejap takde, memang boring la. Kalo ada pun lembab. Tapi takpe la, syukur daripada takde langsung. Okey, hari ni aku nak review & komplen berkenaan satu francais movie yang aku minat, iaitu latest installment of Transformers, Age of Extinction.




Filem ini merupakan francais filem Transformers ke-4 & terakhir arahan Michael Bay. Mungkin lepas ni producer lain handle. Dibintangi Mark Wahlberg sebagai hero cerita kali ini. Dulunya Shia LeBouf. Cerita ini merupa sequel kepada Transformers 2011 Dark of The Moon & plotnya berkisar mengenai apa yang berlaku selepas 5 tahun terjadinya perang di Chicago. Diarahkan oleh Michael Bay & exec producer Steven Spielberg manakala screenwriting oleh Ehren Kruger, filem ini dihasilkan dengan budget $210m dengan pulangan box-office sebanyak $1,087,289,076.

Secara kasarnya, filem ini berkenaan Autobots & Decepticons menjadi buruan atas dasar pihak tentera melenyapkan Transformers supaya tiada lagi perang dari pihak makhluk mekanikal ini dari terus berlaku. Penduduk dunia tidak lagi senang dengan kehadiran mereka. Pasukan pertahanan USA memutuskan tiada lagi kerjasama dengan pihak Autobots. Badan rahsia CIA, Cemetery Wind ditugaskan untuk melenyapkan Autobots dengan kerjasama Lockdown, Transformers misteri yang berniat untuk melenyapkan mana2 makhluk sespesis. Lockdown mahukan Optimus Prime hidup2.

Dalam pada itu, Cade Yeager (Mark Wahlberg) terjumpa Optimus Prime yang dalam penyamaran kepala lori usang di sebuah teater & bercadang untuk membawa pulang untuk repair. Pihak CIA menyedari hal ini selepas mendapat panggilan daripada rakan sekerja Cade. Keadaan menjadi kelam kabut bila CIA datang ke rumah & menjalankan operasi. Cade sekeluarga menjadi pelarian bersama Optimus Prime.

Optimus Prime berjaya mengumpulkan beberapa Autobots yang masih hidup untuk menuntut bela ke atas apa yang berlaku. Berjayakah mereka mengalahkan Lockdown & sekutunya? Siapakah Galvatron (peminat Transformers tegar tau la kot)?

Senang citer yang belum tengok lagi, gi la tengok. Citer panjang tak guna. Movie ni nak dekat 3 jam kot...

Orait, beberapa perkara aku nak komplen berkenaan citer ni.

Galvatron & Decepticon buatan KSI tu macam semak je, lebih2 lagi Galvatron. Serupa takyah ada. Melihatkan dialog2 negatif yang banyak dalam citer, boleh la nak merumuskan bahawa tuan direktor sendiri malas dah nak buat citer ni. Kalo korang mendalami dialog, boleh la faham.

Mesej2 dalam citer ni buat aku rasa terganggu. Ini merupakan pandangan kolot aku so takyah la layan sangat eh. Biar aku merepek dalam post ni jap.


1- Pembawaan karakter Lucas, rakan sekerja Cade menunjukkan stigma negatif rakyat yang terlalu mempercayai sesuatu berita & kurang menggunakan akal. Tau nak duit je.

2- Peperangan Transformers dilihat simbolik kepada perang yang tersembunyi (ataupun kita buat-buat tak nampak). Mungkin situasi perang antara pihak terhijab seperti jin atau organisasi rahsia akumerepekjeni atau perang dingin blok timur & barat.

3- "The past is history. The present is the past. The future is now." Ini merupakan kata2 Joshua Joyce (Stanley Tucci) dalam kisah tersebut. Kembali ke zaman jahiliyyah ke kita, maksudnya?

4- Lockdown mahukan Seed, yakni peranti seperti bom yang kuasa ledakannya sehebat nuklear yang menyebarkan logam cair. Logam cair ini meleburkan apa yang berada di sekitar & mengubahnya menjadi bijih Transformium yang boleh diprogram & mudah lentur (asas penciptaan Transformers). Nampak tak beberapa kata kunci di situ?

5- Kejadian huru-hara di Tanah Besar & Hong Kong. Transformers bergasak di sana & Seed berpindah dari satu lokasi ke satu lokasi lain. Ada signifikan ke?

6 - Tessa mewakili remaja zaman sekarang. Hal ni tak perlu aku ulas. Korang boleh fikir sendiri.

7- Ada scene di mana Joshua mengamuk sebab diorang tak mampu nak kawal penciptaan. Ni macam menunjukkan manusia cuba menjadi Tuhan & cuba menolak hakikat takdir.

8- Optimus, selain fedap dengan manusia, dia marah dengan Penciptanya. Kita pulak mengagungkan Optimus Prime. Kata2 dia macam menusuk jiwa kan? Macam kena je dengan perasaan sesetengah kita. Ada implikasi buruk di situ. Aku percaya korang boleh fikir.

9- Transformers tu jin. Kot kalo korang faham la.


So, aku rumuskan kisah ini seolah mahu kita menentang Tuhan secara subliminal. Percaya hanya kepada keupayaan, logik & kehebatan teknologi serta meninggalkan agama. Tajuk citer ni pun dah satu hal. Apa yang extinct (pupus)? Manusia? Citer ni menggarap kemanusiaan yang semakin pupus, dan huru-hara akhir zaman yang bakal tercetus. Mungkin juga sesuatu bakal berlaku di tempat-tempat dalam muvi ni. Wallahua'lam.

Dah2. Aku merepek je. jangan amik serius. Gi tido lagi bagus.

No comments:

Post a Comment