Tuesday, 19 May 2015

Aduhai Kerja...

Mood: Tension

Lagu: Takde lagu


Assalamualaikum wbt...

Segala puji bagi Allah yang punya kerajaan & kekuasaan yang Maha Agung. Dia yang tidak punya sebarang sekutu, yang menciptakan langit & bumi dalam 6 masa tanpa penat lelah. Hanya Dia-lah yang patut disembah. Selawat & salam penghormatan kepada junjungan mulia Muhammad bin Abdullah, pesuruh Tuhan juga penghulu sekelian Nabi & Rasul yang tiada terbilang. Penghormatan besar juga kepada para sahabat beliau, para aulia' serta para salihin.


Kerja.

Kita kerja kerana apa? Mengapa kita bekerja?

Asasnya kita akan menjawab untuk mencari wang saraan. Jawapan yang jujur, tidak munafik. Betul. Ada yang kata mencari pengalaman. Itu juga betul. Yang penting, masing-masing sendiri jawab, sendiri faham, eh?

Baru-baru ini kita disogokkan dengan berita 800,000 (ye ke?) jawatan kosong sektor kerajaan yang dimansuhkan atas sebab tertentu. Pastu ada yang kata pengangguran sifar. Lagi la "ye ke ni"..? Hehe...

Ada yang kata orang kita tak pandai ambil peluang, pemalas & plbagai lagi tohmahan. Aku tak nafikan yang kadang aku ni sendiri pemalas macam orang lain tapi logik la; sekarang ni dengan GST & turunnya nilai matawang, dan sebahagian kita dieksploitasi pihak-pihak tertentu, macam mana lah kan?

Duit rakyat dah disebat baik. Orang atas dok laung sana sini. Itu pun ada sebahagian kita yang masih mengiyakan seruan kosong tu. Percaya kepada kredibiliti atasan yang sememangnya sudah korup.

Ada yang duit & gaji bertimbun tapi tak cukup. Ada yang gajinya ciput tapi alhamdulillah, rasa cukup. Itu pun ada orang yang dok nak push diorang yang rasa cukup dengan rezekinya supaya cari rezeki under diorang supaya diorang boleh sodok lebih (kes MLM & sebahagian kes penipuan lainnya).

Betul. Zaman ni zaman terdesak. Dah nak akhir zaman, katakan. Kebanyakan kita jenis ikut trend je pun. Sunnah & bid'ah takleh nak beza. Fitnah mengaburkan segala. Generasi muda memberontak sebab orang-orang tua kat atas sana acah dewa tak sedar diri masih mahu mengaut keuntungan bersama kroni.



Pastu salahkan rakyat tak faham, rakyat pemalas & macam-macam lagi. Padahal...


Sembang kerja ni pun mak aku sibuk suruh aku kerja siang, tidur malam. Kesian juga dia tak faham orang-orang yang kerja under creative works, designers, writers ni kebanyakannya aktif buat kerja waktu malam. Entah la. Aku cuma harap satu hari nanti dia faham la. Memang untung tu tak tentu tapi kita ni usaha je pun. Disuruhnya aku keje opis. Aku tak mahu. Keje retail? Pun sama. Last2 kerja sendiri jugak puas.

Benar. Aku bukan jenis suka kerja under orang. Aku percaya ada di antara kita juga begitu. :)

Kadang tu perlu juga. Apa boleh buat...


Semoga night creatures yang buat kerja waktu malam ni (yang tengah baca blog ni pun) akan dipermudahkan urusan dunia & akhirat. Keep it up. There are not much people like us, I think...



3 comments:

  1. Awesome and interesting article. Great things you've always shared with us. Thanks. Just continue composing this kind of post. score88poker.com

    ReplyDelete
  2. Partnerbola.com adalah situs yang menyajikan berita bola terupdate dan terbaru. Partnerbola.com memberi ragam Berita Bola dan Berita Basket dari Seluruh Dunia. Partnerbola berusaha menjawab kebutuhan player atas informasi terkini di dunia betting dan olahraga. Selalu dapatkan perkembangan berita bola dan berita basket secara online, cepat dan gratis.

    Berita Sepakbola
    Berita Olahraga
    Info Sepakbola
    Berita terbaru bola hari ini
    Taruhan Bola Online

    ReplyDelete