Saturday 30 August 2014

Salam Kemerdekaan ke-57

Mood: Biasa

Lagu: Warisan dendangan Hanie Soraya (cover lagu Sudirman, dengar kat 8tv)


Merdeka!
Merdeka!
Merdeka...?

57 tahun kita dok melaungkan atas bebasnya negara daripada penjajahan kuasa asing. Tapi sepanjang pemerhatian aku ni macam negara kita genap 57 tahun dijajah dari pelbagai sudut. British melepaskan Tanah Melayu bukan tanpa orang2 dia dalam sudut pentadbiran (orang yang dididik dengan such ideals & berkembangnya pengaruh budaya omputih dalam diri). Ada je..

Aku tak nak ulas lelebey pasal hal ni. Otak dah kejang. Maklum la bebal tak cukup tido. Tak professional sungguh perangai haa... kahkahkah!

Tapi kan...

Selama hampir 30 tahun aku hidup sebagai seorang hamba Rabbul Jalil yang picisan tepi-tepian ni, aku perhati industri hiburan ni berkembang biak dengan pesat. Hiburan tahap lain macam punya lalai. Macam tak logik pun ada. Terang2 tak logik yang kita dok logikkan. Artis Timur ke Barat ke, selebriti dari pelbagai bidang ke, kadang tu diorang pun buat ulasan serta perangai tak terjangkau dek akal serta naluri kemanusiaan tu sendiri.

Tak kisah la.

Yang penting, kaji balik sejarah negara kita. Kenang datuk nenek nyang tok kita yang berhempas pulas membebaskan negara kita dan jangan lupa kaji sejarah negara yang tersorok jangan fikir nak enjoy, merdekakan nafsu serta benih secara haram.

Ataupun berpesta liar, seronok melampau, mabuk2 dan segala perangai buang tebiat yang lain.

Boleh faham sendiri kan?

Ingat Tuhan, ingat mak bapak. Ingat malaikat kiri kanan depan belakang. Ingat siapa2 yang memerhatikan.

Selamat hari kemerdekaan ke 57, tanah airku Malaysia pertiwi.





No comments:

Post a Comment