Wednesday 17 December 2014

Kenyataan Sebuah Impian

Mood: Blur... macam takde mood gitu

Lagu: Kembali dendangan Anggun


Dah nak masuk penghujung tahun kalendar Gregory. Beberapa rancangan yang aku rasa macam perlu buat tahun ni tak dapat nak dilunaskan. Sedikit kecewa. Tapi apakan daya, perancangan Allah lagi gempak kot. Follow je la dengan sabar & mohon petunjuk.

Rasanya 90% daripada apa yang aku rancangkan tak menjadi. Antaranya nak pergi bawa diri, bercuti atau merantau jap sekurang-kurangnya 3 hari 2 malam. Mungkin ke Langkawi, mungkin ke Penang ataupun ke kawasan pantai atau pulau yang punya masakan yang best untuk aku catat. Lagi satu aku fikir untuk mengarang sebuah buku tentang tempat-tempat makan budget tapi sedap, cukup untuk orang yang dalam keadaan "budget travelling".

Dan itu pun tak dapat jugak nak dibuat...

Kerja? Usah cerita. Benda yang sama. Majikan memilih pekerja. Pekerja memilih majikan. Selfish? Masing-masing kot. Dalam kes lain, takde orang dalam, takde la lubang kerja. Luculah scene cari kerja negara ni. Aku mengaku aku sendiri memilih kerja. Lebih kepada memilih orang atas yang jaga kebajikan daripada tindas orang bawah.

Benar. Aku dah give up. Dalam pada itu aku cuba juga cari jalan untuk mulakan perniagaan sendiri.

...from nothing. Not a scratch, I think.



Bulan februari tahun depan aku nak kena pindah rumah. Owner nak balik. Renovation katanya. Pening juga. Aku dapat berita ni beberapa minggu lepas. Tipu la kalo tak tension. Cakap banyak pun tak guna.

Apa yang terjadi akhir-akhir ni betul-betul menduga keimanan aku. Benar segalanya memerlukan duit tapi yang aku nampak sekarang duit tu yang mengawal hidup kita. Kerosakan akhlak toksah nak highlight kat muda-mudi je. Dalam keluarga sendiri pun sama. Dari mak bapak sampai ke anak-anak. Pening beb. Kalau nak skop luas lagi, kekacauan & huru-hara di serata dunia.

Tahun depan aku tinggal setahun je lagi sebelum mencecah suku abad. Aku sangat berharap ada la rezeki aku nanti. Mungkin saja aku patut berkahwin & pindah keluar supaya aku dapat mencari keredhaan Allah dengan lebih baik lagi. Sebab di sini tiada lagi keberkatan. Tambahan pula aku dibuli keluarga sendiri.

Tidak. Menengking, memaki hamun atau membuat huru-hara dalam rumah bukan dalam rancangan. Aku tak nak pun buat gitu. Aku cuma mahu tinggal di luar dari keluarga dengan sebaik-baiknya seperti juga orang lain.

Akhir kata, aku mendoakan korang yang baca blog aku yang hampeh ni sentiasa diampuni Tuhan dari sebarang dosa kecil dan besar, serta dipermudahkan urusan di dunia & akhirat. InsyaAllah.


Hingga kita ketemu lagi..


A thing I keep fixin'

No comments:

Post a Comment