Tuesday 23 June 2015

Alahai Drama, Alahai Maghrib

Mood: Biasa

Lagu: Tiada Lagu


Assalamualaikum para pembaca. Hari ni di bulan Ramadhan gua nak sentuh sikit berkenaan drama waktu maghrib. Ini pandangan gua je. Yang terasa tu pepandai sendiri, gua tak nak pedulik.

Okeh... Gua terfikir sebenarnya tentang apa signifikan menonton drama begini waktu maghrib. Nama pun maghrib, kehampiran kepada waktu solat. Sepatutnya pada waktu itu kita dah standby untuk solat bagai. Gua malas nak komen pasal ini sebenarnya cuma...

... bila sampai waktu solat.


haa.. ye. Realiti dikuasai TV.


Gua tau ada channel swasta yang galak menyiarkan drama2 jiwang berbentuk perpecahan yang digilai ramai belia & orang tua terutamanya golongan wanita. Gua tak kisah pada yang takleh solat tu. Yang boleh tu anehnya seboleh-bolehnya nak tunggu sampai abis drama, abis waktu solat baru nak solat.

Laki pun sama je. Tapi hal solat, ibadah tu antara diri dengan Tuhan. Gua takmo kacau. Sekadar 'mengusik' sikit je. Alaa... mesti ada keluar dvd ke apa, boleh download ke. Tengok la balik.

Berkenaan drama tu pulak tak keterlaluan kalo gua komen yang ia menyemai rasa tidak percaya antara jantina & menggalakkan 'gender wars'. Ia akan membuatkan penonton & orang ramai asyik mecari kesalahan antara jantina walhal seeloknya & sepatutnya saling melengkapi. Bukan berdebat tentang jantina mana yang lebih 'betul'.

Sesak otak, sesak dada gua bila fikir balik. Untuk kesan jangka masa panjang, ia bakal merumitkan lagi kes hubungan kekeluargaan yang kita tahu sedia rumit alaf ini.

Itu je buat masa ini. Harap para pembaca boleh bawak2 berfikir skit hal ini. Pedulik la lu orang setuju ke tidak. Yang penting lu orang fikir.


Selamat menjalani ibadah puasa.

No comments:

Post a Comment