Thursday 10 July 2014

Garlic Ginger Chicken

Mood: Biasa juga

Lagu: Takde lagu

Assalamualaikum semua. Haa... Amacam korang? Ok tak bulan puasa so far? Sabar je la eh. Aku dibuang keje bulan lepas, 4-5 hari lepas hard disk aku jadi arwah, dan 3-4 malam lepas aku disamun. Menduga betul tapi aku doakan korang semua punya nasib jauh lebih baik. InsyaAllah.

Hari ini aku nak share sikit resepi main bantai je guna bahan yang agak limited (macam biasa). Asalnya sebab ibu kesayangan gi rebus ayam petang tadi. Dia macam malas nak masak so aku kena kerahkan segala tenaga dalam otak untuk concentrate apa yang perlu aku masak nanti. So last2 ni yang aku dapat..

Err... sup ayam?


Aku bagitau ibu yang aku nak guna air rebusan ayam untuk benda ni so dapat la green light. Untuk tidak membuang masa lagi, ni la bahan2nya..


Ayam (5/6 potong)

Bawang putih (3 ulas, parut)

Halia (besar ibu jari, parut)

Kucai (1 tangkai, potong2)

Stok ayam (3 senduk)

Minyak sikit untuk tumis


Cara dia..

1 - Tumis parutan bawang putih & halia sampai naik bau.

2 - Masukkan stok ayam.

3 - Masukkan ayam. Biar sampai mendidih. Gaulkan sikit2.

4 - Masukkan garam secukup rasa. Gaul.

5 - Masukkan kucai. Tutup api. Hidangkan.


Tips:

- Ayam tu kot nak tau dah masak ke tak, try cucuk2 daging tu guna spatula atau korek skit ngan garpu. Agak isi dia dah putih, boleh dah tu. Kalo merah lagi, belum la tu. Alaa... korang boleh faham sendiri, atau tanya mak korang.

- Kalo kosong sangat, korang boleh je gantikan kucai dengan sayuran lain seperti kobis cina (hijau, bulat bukan kobis biasa yg putih tu), lobak, saderi.

- Halia kalo nak letak lebih pun boleh, nak pulak kalo malas parut, potong panjang (guna halia sebijik), pastu tumis sekali dengan bawang putih parut tu.


Dah la tu. Sempoi je kan? Aku agak bujang2 pun boleh buat (kalo rajin la kan). Hahahaha! Okay selamat berpuasa korang!

No comments:

Post a Comment