Tuesday 9 September 2014

Dia Yang Depresi

Mood: Takde mood

Lagu: Takde lagu




Dia rasa teruk.

Walaupun dia sedar bahawa ada yang hidupnya jauh lebih susah daripada dia, still dia rasa hampeh yang amat sangat.

Agak2 umur yang sesuai untuk stabil? Umur yang sesuai untuk berkahwin? Umur yang sesuai untuk meneruskan fasa2 lain dalam hidup?

Dia dah nak hampir mencecah 30an namun dia rasa jauh dari semua itu. Dia tiada lesen. Tidak boleh memandu. Pernah bawa moto orang takde lesen itu pun dah jarang.

Macam tak masuk akal kan?

Keluarga lain rasa bersyukur bila lihat anak mereka boleh taat kepada orang tua mereka, dan orang tua mereka memberikan sokongan serta dorongan yang padu. Tambahan pula asas agama yang kukuh. Alhamdulillah. Stabil. Smooth je perjalanan hidup tu. Ada halangan pun mereka masih boleh stick together.

Dia mendoakan supaya mereka akan tetap berada dalam kebaikan.

Namun berbeza bagi keluarganya. Dia serta adik beradik menjadi mangsa. Akibat ketidakstabilan emosi & mental serta rezeki yang sempit menyebabkan hidupnya segan mati tak mahu. Dia yang merupakan abang sulung dalam keluarga mangsa penceraian dipijak oleh semua orang. Ibunya menuduh dia punya saka. Dia diharamkan berkahwin & tidak dibenarkan berjumpa dengan ayahnya yang entah di mana. Apatah lagi saudara sedarah di sebelahnya.

Dia pernah ditinggalkan rakan2. Dituduh macam2. Dituduh malas, Banyak alasan. Pendek kata, walau ada keluarga, dia keseorangan.

Ibunya demand untuk kahwin dahulu & ingin menakluk semuanya, termasuk kehidupan anak2nya sendiri. Adik perempuannya gila event seperti ASOT, yang suka memaki ibu sendiri beberapa ketika dibenarkan pergi bercuti, dating & seumpamanya. Ibunya boleh melayan adik perempuan yang satu ni. Adik lelakinya seorang yang sangat defensif. Kadang sukar diajak berbual & beraktiviti.

Dia & ahli keluarganya selalu sahaja bertengkar. Dia sebagai abang sulung nyata tewas dicantas dahulu dek keadaannya. Kerjanya tak pernah tetap. Ada sahaja hal yang terjadi di sana yang membuatkan dia mengambil keputusan untuk berhenti. Ketika yang lain dia diberhentikan.

Dia pernah bercadang untuk membuka bisnes sendiri dengan modal yang rendah. Bukan mudah baginya dengan kerja yang tidak tetap. Dia pernah cuba meminjam daripada saudara mara namun tak kesampaian. Dia malu. Baginya lebih baik berusaha sendiri walaupun hakikatnya dia sangat kesempitan.

Dia bukannya bodoh. Dia ada sahaja offer kerja yang bagus2 namun langkahnya dihentikan ibu sendiri atas alasan jauh. Hendak dijadikan cerita tahyul, dia tidak dibenarkan meninggalkan rumah lebih dari dua malam. Bila ditanya ibunya, ibunya tidak mahu memberikan apa2 jawapan. Dia tidak kira walau logik mana jawapan, anak2 ibu diwajibkan menuruti kata ibu. Tiada bantahan diterima.

Atas tekanan yang dihadapi, hubungan cinta serta persahabatan tidak pernah lama. Kata mereka, elok dia bangkit menentang lantang. Barangkali mereka lupa, bukanlah anak lelaki sulung jika bertindak meninggalkan ibu sendiri. Ditambah pula dengan adik beradik & ibu yang sentiasa meminta pertolongannya namun 70% dari masa dibalas dengan sesuatu yang kontra.

Mungkin juga salahnya. Mungkin dia patut sahaja lari dari rumah.

Mungkin betul juga kata orang. Begini gaya tak payah hidup. Bunuh diri lagi baik.

Ibunya pernah bertanya, "Tak serik ke buat dosa? Nak sangat ke pergi neraka lawan cakap ibu?"

Dia mengaku ada masanya dia "snapped" walaupun tak selalu. Namun begitu suaranya tidak pernah melebihi ibunya. Terkadang dia sedikit menyindir akibat tidak tahan dengan suasana ketika itu. Segalanya yang dia buat, tidak kena. Dia memberi hujah rasional, disuruh diam. Jawapan ringkas pun begitu. Dia buntu. Katanya, ibu selalu menuduhnya mendengar cakap saka dari ibunya sendiri. Dia dituduh tidak berakal, walhal sebagai seorang dewasa sudah tentu seseorang itu punya pemikiran serta pemahaman & pendapat sendiri.

Dalam menangis dia terpaksa menahan semua memori & input tahap jahannam tersebut. Sebelum dia berhijrah, dia melalui benda yang sama namun lebih bebas. Dia masih punya rakan di sisi.

Entahlah.

Dia tertekan. Dia semakin kekurangan pilihan. Ke mana lagi dia hendak mengadu. Menangisnya dia di atas sejadah mahupun sebelum tidur, tiada seorang dalam rumah itu tahu. Setahun berlalu dia menyaksikan beberapa rakan yang baru dikenali & cinta hati yang pergi meninggalkan gara2 kehidupannya yang sebegitu rupa.

Dengan fitrahnya yang disekat serta jiwa yang semakin tidak stabil, adakah dia mampu untuk mengecapi kebahagiaan seperti orang lain?

Atau mungkinkah dia bakal tewas kepada sisi gelapnya yang semakin menggila dalam diri?

Kerana Tuhan atau kegelapan, dia berada di tengah2. Dahan keimanan yang tumbuh di tebing kesabaran digenggamnya sekuat hati melawan nafsu, skizofrenia serta elemen2 gelap yang lain yang cuba menariknya jatuh ke bawah.



2 comments:

  1. is this you?

    i followed u on twitter but i never knew u hide so much pain.

    believe me, i might not know the hardship u've been through, but i will always be there for u. i will support u through n through. be strong dear friend :) hang in there, good days will come. insyaAllah

    ReplyDelete