Tuesday 23 September 2014

Muhasabah Diri

Mood: Biasa.

Lagu: Takde lagu


Umur umat ni tak lama je dah lagi. Korang boleh google umur umat Muhammad ada lagi berapa. Kira2 kurang 60 tahun dari sekarang dan mungkin kurang lagi dari itu. Allah je yang Maha Mengetahui.

So, agak2 apa je pencapaian kita setakat ini? Soal pencapaian dunia, berapa banyakkah sumbangan kita kepada masyarakat & kemaslahatan umat? Apa saja yang kita nak banggakan dengan pangkat CEO, anak dato' & apakebende title yang tinggi belaka bila in the end kita dikafankan dengan kain yang sama jenis & warnanya?

Apakah mobil mewah lagi laju seperti Mitsubishi Evo & Aston Martin tu muat dalam lubang sempit sedalam lebih kurang 6 kaki dalam tanah, menemani kita ketika ditemuramah oleh Munkar & Nakir? Apakah harta & wang berkoyan dalam bank tu boleh jadi proof of purchase & tiket untuk merasuah kedua malaikat yang semestinya kita akan berjumpa tu?

Pernah ke tanya soalan2 ni pada cermin, atau at least dalam hati sendiri?

Al-Quran tu, bila last time kita ambil & baca? Sentuh untuk mengalihkan tak kira, ya. Pernahkah kita cuba ambil sedikit masa waktu tengah malam untuk berkhalwat seorang diri dalam bilik, solat 2 rakaat & bermunajat mengingati Sang Pencipta serta bermonolog kepadaNya? Bukan selalu, ambil barang sedikit masa bila terluang saja. Biasalah ramai yang bekerja keluar awal waktu pagi.

Tanda kiamat kecil dah lengkap. Tunggu masa yang besar ni je. Tak lama lagi dah. Event2 besar seperti pesawat yang hilang di dah cukup jadi prelude untuk pementasan ibu segala perang. Dari situ, insyaAllah, tanda2 besar kiamat akan menyusuli.

Bagaimanakah usaha kita dalam bermuhasabah diri & beristiqamah? Rajin2kan cari info berkenaan hari kiamat buat keinsafan diri kita.

Renung-renungkan. Jaga solat & kembalikan diri kepada Allah. Perhatikan tanda-tanda yang berkenaan. Semoga kita semua diampuni & bersedia untuk event besar yang bakal tiba. InsyaAllah.


Sumber: http://2.bp.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment