Monday 12 January 2015

Trip ke Melaka (bhg. 1)

Mood: Boring balik. Tadi ok je

Lagu: My Songs Know What You Did In The Dark dendangan Fall Out Boy


Alhamdulillah. Sabtu lepas, 10 haribulan Januari 2014 dapat gak aku bawa diri backpacking ke Melaka. Dengan berbekalkan hanya lebih kurang RM150, dapat gak aku stay sana 3 hari 2 malam.

RM150 termasuk tiket pergi balik, accomodation 2 malam & perkara-perkara lain (jajan, nasik lemak dll). Ini aku ceritakan serba sedikit apa yang berlaku sewaktu aku bawa diri ke sana.

Aku memilih koc Delima untuk ke Melaka dari Terminal Bersepadu Selatan (tiket sehala RM10 je). Bas bertolak pada pukul 12pm & aku tiba di Melaka Sentral sekitar pukul 2pm. Program pertama bermula di sini; meet-up dengan seorang ikhwah dari laman kicau dalam pukul 3pm. Kami dok merayap dari Melaka Sentral seterusnya ke kompleks Aeon berdekatan. Sesi ice-breaking & sembang bertukar info berlaku sehingga pukul 5pm. Sewaktu aku naik bas ke Jonker St, baru teringat powerbank dia kat aku. Dah tu masing-masing lupa. Aku dah on board macam gila dok mesej dia. Sampai satu ketika tu dia call. Masing-masing tension. Padan muka. Hahahaha! Takpe, insyaAlah aku akan poskan balik. Rimas sebenarnya pegang barang orang lama-lama ni. --"

Seterusnya daripada bas Panorama no. 17 aku drop kat depan Stadthuys yang sesak dengan orang ramai serta gerombolan beca yang macam-macam design. Aku amik la satu dua shot, pastu proceed ke Jonker St. untuk cari tempat bermalam.

Kata orang, lain kali book awal-awal. Since aku bukan pemegang kad kredit (dan tak minat pun nak ada kad kredit) maka hal ni macam melecehkan. Nak call book awal-awal, takde kredit danmalasnaktopaphehehe. Namun begitu, aku dah keep my eyes on several inns yang murah & ada je kekosongan. Setelah banyak-banyak inn aku cari, aku decided to take this one as my last resort.


Tadaa!

Info berkenaan Raymond's Boutique Traveller's Home boleh didapati di sini:

http://www.asiawebdirect.com/malaysia/malacca/jonkers-st/raymonds-boutique-traveller-home/

dan sini: http://raymondsboutique.weebly.com/


bersambung...

No comments:

Post a Comment