Saturday 21 March 2015

Asal usul nama Tanjung Puteri (?)

Mood: serabut skit, tapi ok kot..

Lagu: Always dendangan Bon Jovi


Aku ambil keputusan untuk tidur sebentar dalam pukul 11 pagi lebih lepas sidai baju di ampaian. Since lama dah tak bermimpi, dapat juga aku akses mimpi kali ini.

Aku cuma akan menceritakan satu bahagian dalam mimpi ni. Lain semua biasa2 je.

Ada 2 orang rakan media sosial dok tunjuk gambar kat sebuah jeti area Johor Bahru. Gambar bercuti sakan la ni. Ada juga gambar2 lain diorang atas bot menuju pulau. Sekali tu siapa entah mention nama Tanjung Puteri, nama lama bagi bandaraya Johor Bahru.

Terjadilah flasback; 7 orang puteri yang aku taktau mana datangnya, singgah di tepian pantai. Tanjung la kot aku rasa (maklumlah dah lupa geografi tingakan 3 hehe..) Diorang dress-up ada hint pakaian diraja belah2 utara/pantai timur/siam gitu.

Kisahnya begini.. diorang dok buat apa kat area pantai tu pun aku dah lupa. Tapi salah seorang puteri ni hilang belanga yang dibawanya. Dia pergi la mencari. Adik beradik yang lain tunggu la dia. Malangnya puteri yang satu tu tak kembali. Yang lain semua pergi meninggalkan kot.

Visual terakhir aku nampak sebahagian belanga tu separa tertanam di pasir pantai dilanggar ombak. Para puteri tu tidak lagi kelihatan.

Aku agak itulah asal usul nama Tanjung Puteri. Aku cek kat pakcik gugel ni takde pun. Semua dok sembang kisah Si Bongkok Tanjung Puteri.


Ini hanya mimpi. Boleh jadi benar, boleh jadi salah. Rasa2 post ni hampeh & tak bermanfaat, abaikan saja.


pantai tanjung puteri

No comments:

Post a Comment