Wednesday 1 October 2014

Masak Mi Segera Cara Best

Mood: Biasa je..

Lagu: Takde lagu


Assalamualaikum. Petang2 gini aku nak share resipi mi segera yang aku rasa ramai dah pernah try. Aku tak ingat aku pernah share ke tak. Ah, lantaklah! Kalo korang bosan dengan cara yang sama korang masak mi segera, meh aku share tips nak bagi 'up' sikit makanan ruji budak2 kolej tu, juga mereka yang hidup bujang.


Bahan2:

1 sudu minyak masak (atau sedikit butter)
1 ulas bawang putih (potong sesukahati)
1 biji bawang kecil (atau 1/2 bawang merah OR 1/3 bawang besar) (potong sukahati gak)
Sayur sawi/kailan/kubis segenggam (potong la dulu siap2)
Hirisan ayam/daging (atau seafood seperti udang 2 ekor OR sotong 3-4 potong)
Cili potong (terpulang)
Mi segera sepeket
Air 1 1/2 gelas


Cara2nya:

1- Panaskan minyak (atau butter) & tumis bawang putih & bawang kecil yang dipotong tadi. Biar sampai naik bau. Kalo nak maksimumkan rasa biar bawang2 tadi sampai nampak kekuningan skit.

2- Masukkan daging darat atau laut kegemaran korang. Tumiskan sampai nampak mcm masak skit. Kalo udang, biar sampai merah.

3- Masukkan air. Biar sampai mendidih. Pastu masukkan perencah. Gaul hingga sebati.

4- Masukkan mi pulak. Dalam mendidih tu gaul sikit2.

5- Masukkan sayur & gaulkan. Tutup api.

6- Dah boleh hidang.


Protip:

Sebelum masukkan sayur tu boleh nak letak telur sebijik kalo suka.
Sayur jangan dimasak lama takut zat dia hilang.
Kalo nak letak cendawan, masukkan sekali masa nak masukkan sayur tu. Maintain rasa dia.


Sekadar hiasan. Kredit seperti di gambar.

No comments:

Post a Comment