Wednesday 29 October 2014

Review: Dracula Untold & Moral Filem

Mood: Biasa je

Lagu: Vampire dendangan Xandria


Assalamualaikum. Hari ni aku nak kongsi review peribadi mengenai movie yang dah lama aku nak tengok tapi semalam baru dapat tengok. Agak dinantikan juga kemunculan adaptasi kisah fiksyen Dracula yang terkini selepas karya fiksyen versi Francis Ford Copolla pada tahun 1992. Walaupun ada versi daripada karyawan2 lain sesudah tu namun aku rasa yang tahun 1992 lagi best kot. Okay, untuk tidak membuang masa...


Batman? Ok.

Filem yang dibuka tayangannya pada awal bulan ni (ke pertengahan, aku tak ingat) diarahkan oleh Gary Shore sementara skrip ditulis oleh Matt Sazama & Burk Sharpless. Berperuntukan 70j USD, ia mengisahkan kehidupan awal Vlad III yang memerintah Transylvania selepas habis berkhidmat sebagai askar Janissari di bawah pemerintahan Turki Uthmaniah. Kerajaan Turki menganugerahkan Vlad III kawasan Transylvania untuk diperintah & disuruh mengeluarkan ufti.

Namul pada suatu hari Vlad & beberapa rakannya pergi meninjau & terjumpa topi keledar Turki. Mereka mengesyaki Turki hantar spy & bertindak menyiasat hingga ke satu gunung yang menjadi tempat tinggal seorang ahli sihir purba yang juga pontianak asal. Vlad & 2 orang rakan masuk tapi malangnya hanya Vlad yang terselamat.

Esoknya ketika Transylvania merayakan perayaan Easter, utusan Turki datang mengepau 1000 orang remaja lelaki untuk menyertai perang di bawah panji Uthmaniah. Vlad tak nak bagi. Disuruhnya pihak Turki amik je ufti. Nak tambah derita, Sultan mintak anak Vlad untuk join. Vlad tak puas hati. Memandangkan tindakan Turki yang melampau & Transylvania tak kuat mana, Vlad ambik keputusan untuk mohon kekuatan & kuasa daripada ahli sihir di gua tersebut. Bermula dari situ, lagenda Vlad bermula...

Kalo nak aku citer sampai habis baik tak payah. Gi tengok sendiri. Boleh tahan la citer dia.

Yang aku nak komen skit ni pasal moral. Holiwud ni kan bab moral memang kelaut je kat hampir kesemua movie yang pernah dihasilkan. Di sini aku belajar moral negatif yang buat aku geleng kepala je. Mana la masyarakat kita ni perangai takleh blah. Saja share. Jangan diikut.


1 - Dracula Untold mengajar kita untuk putus asa & memohon bantuan syaitan untuk tujuan kebaikan namun hakikatnya memakan diri.

2 - Dracula Untold mengajar kita bahawa kita tidak memerlukan orang yang baik tetapi sebaliknya raksasa untuk menjaga keamanan sejagat.

3 - Yang tak tahannya, bayangkan jadi ketua kampung. Dah selamatkan orang2 kampung, tapi diorang bakar engko dengan bangsal yang ko kena kurung dalam tu. Apa rasanya?


Ni antara yang aku dapat kongsi setakat ni. Nak fikir pun tak larat. Overall aku bagi 6/10 rating. Takde la bosan. Kecewanya sebab isu moral je dalam tu. Yang belum tonton, aku syorkan korang tonton. Tapi jangan la percaya yang Turki Uthmaniah tu kejam. Yang kejam tu Vlad. Cuba baca sejarah dia.

Anyway terima kasih Aie sebab belanja tiket free.

Selamat malam.

2 comments:

  1. Hahaha! I laughed hard at your point number 3.

    @yayashee

    I love that movie for its lines. Vlad & Merina's wedding vow too.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The movie is good with some WTH moments, macam point number 3. Betul la kan? Hahaha! Overall dialogue wise, orait la kot.

      Delete