Friday 6 December 2013

Coretan Penganggur

Status: Mengantuk tapi thoughtful

Lagu: Takde lagu

Okay... semenjak dua menjak ni aku agak busy dan malas berkarya tapi ada dorongan padu dari rakan2 penulis zine yang aku sayangi, maka aku rajinkan diri untuk mula aktif menulis kembali. InsyaAllah aku akan terbitkan zine sulung dan rajin ke event2 berkaitan zine & underground ni. 

Anyway, dugaan masih berterusan dan aku masih belum dapat memulakan apa yang patut aku mulakan. Agak berharap sangat tapi macam mana pun, kena gak berusaha mengais untuk sesuap nasi bagi keluarga. Ye la, bayangkan kau sulung tapi sesen pun x sumbangkan. Sumbang kan bunyinya? Majal beb... The fight for supremacy di antara "kepala" rumah & pengorbanan yang patut dilakukan masih berterusan. Tiada pihak yang mahu mengalah. Jadi aku tone down ego, dan hasilnya begini jugalah. 


Happy ke?

Orang kata nak memulakan sesuatu perniagaan tu ada je halangan yang harus ditempuhi. Bukan sekadar perniagaan. Kehidupan ni jugalah secara amnya. Aku tahu bukan aku seorang saja di dunia ni yang sedang menghadapi situasi yang sama. Jadi aku menyeru kepada sesiapa yang senasib, usah berputus asa. Teruskan berdoa. Jangan tinggal solat & mengaji Al-Quran. Usah peduli apa orang lain kata. Diorang nak tinggalkan kau pun biar je. Keraskan sikit diri tu. Nak menangis, berderailah kat tikar sejadah, bukan kat orang lain. Sebab orang lain takkan dapat handle macam mana kau handle sekarang.

Bukan mak/ibu/mama/ummi korang sekalipun.

In other words, kalian sebenarnya jauh lebih hebat dari apa yang mereka sangka. Allah s.w.t sedang mempersiapkan diri kalian dengan sesuatu yang lebih besar yang bakal berlaku dalam kehidupan kalian. Plus, bukankah ujian yang dirasakan berat begini suatu rahmat & kasih sayang dariNya untuk kalian?

Think over it in a long term; kalau korang tak dapat apa yang korang nak dalam kehidupan dunia ni, akhirat kan kekal abadi?

Jadi teruskanlah usaha & jangan berputus harap dari Allah yang Maha Pemurah. Doaku, doa kalian jua. InsyaAllah...


No comments:

Post a Comment