Monday 16 December 2013

Review Zine Bunuh, Suara & Histeria

Status: Biasa2 je...

Lagu: Castlevania Special Medley Chapter II dendangan Yuta-Romeo (sila rujuk Youtube)

Baiklah, malam ini seperti yang dijanjikan kepada penulis berkenaan, aku review beberapa zine terbitan beliau, sahabat aku sorang ni. Nama penanya NianSiJasad, salah seorang penulis yang dikenali lagi terkenal di tweeder. Ada 3 yang akan aku review di sini; Histeria, Bunuh & Suara.

Antara hasil karya beliau

Aku mulakan dengan Histeria. Karya ini diterbitkan pada Jun tahun ini dan mengandungi karya2 dari beberapa penulis lain seperti Apess, Nazanadiaz & Min Simorgh. Generally, zine ini berkisar tentang kisah2 fiksyen seram. Ada 8 cerpen semuanya. Memang tak rugi baca jika anda meminati kisah2 seram alternatif underground. Mood yang agak raw membangkitkan bulu roma anda yang lembut menyembah kulit. Plus, ia sarat dengan pengajaran jadi Histeria bukanlah sekadar hiburan tengah malam semata.

Seterusnya, zine Bunuh. Ada zine kesinambungan bertajuk Bunuh II (belum beli lagi). Dikeluarkan pada Februari tahun ini. Ikutkan tajuk, rasanya korang boleh agak ia menceritakan tentang apa, bukan? Ada 7 cerpen semuanya. Zine ini membongkar sisi gelap manusia. Fitrah primal kebinatangan yang mengiyakan beribu alasan untuk membunuh. Tidak disyorkan kepada yang lemah jantung. Semua kisah yang ada dalam zine ini sangat disturbing dan setiap scene akan projected secara automatik dalam benak kepala lantas anda berpeluang untuk tidak duduk diam seolah-olah anda mangsa seterusnya. Sangat aku rekemenkan pada yang meminati genre thriller & gore. Aku dah tak nak baca lagi. Disturbing sangat woi! Ayat2 menjadi visual dalam kepala yang mengganggu ketenteraman aku hingga kini (nampak bebeno lemah imannya..)

Yang terakhir untuk kali ini ialah Suara (Jasad bagi free. Thank you! ^^) Keluaran September 2013 & merupakan koleksi puisi peribadinya (aku rasa...). Penulisannya, secara peribadi boleh aku rasa sebahagian hidupnya yang penuh dengan rona sepi & sikapnya yang suka memerhati gelagat sekeliling. Pergh... menangkap kalbu. Cewah...

Okay lah, cukup setakat ini. Next time kalo ada zine2 lain, aku review. Terima kasih Jasad atas karya2 ini. Bahan bacaan yang bagus lagi berkualiti. So para pembaca blog, Jasad boleh dihubungi di twitter @sijasad untuk membuat tempahan & pertanyaan.

1 comment: